måndag 3 juni 2013

Somliga dagar!

 Kuddar från PB Home, kruka, kinesisk bricka och ljuslyktor 




Alltså. 
Nu i skolavslutningstider blir jag alltid en smula nostalgisk.
Det är syrénblom, blågula flaggor, jordgubbstårta och "den-blomstertid-nu-kommer-sjungade-glädjestinna-barn" över allt. 
Ljuvligt!
 
För min egen del har skolan alltid varit något roligt och härligt. 
Men jag vet att så inte är fallet för många barn.
Det är nog därför jag blev lärare.
 För att jag vill kunna göra skillnad för barn som växer upp under oroliga former. 
För att göra skolan till en plats där hjärtat är glatt och sinnet inte så tungt. 
Att se ett barn växa, blir lite större, både på längden och inombords.

Därför har jag världens bästa jobb. 
För jag får se barn växa. 

"Somliga dagar går allting så lätt, solen skiner och talen blir rätt.
Spelar man kula vinner man bums.
 Rasten är rolig och maten, den är mums!

Andra dagar går allting på sne´, försöka med något är ingen idé.
Man glömmer, tappar, blir sist och sämst. 
Man ramlar på gården och slår sig så hemskt.

Nu hoppas jag på en somlig dag!"

Denna dikt läste min första fröken vid min första dag i skolan. 
Jag lärde den mig utan till på studs och har burit med mig den i hjärtat 
sen den där ljumma augustimorgonen för så många år sedan.

Att ge ett barn ett härligt minne för livet. 
Det vill jag banne mig också göra!

Nu, iväg till världens bästa jobb. Snart, ha möjligheten att påverka ett barns liv.

KRAM

// Inredningsfrun

Psssssssssssst...... Idag bjuder jag på lite pics från lite nytt lull-lull här hemma.  Enjoy :)!

9 kommentarer :

Lena - gott för själen sa...

Är säker på att du är världens bästa lärare med din glädje och värme!

Kram Lena

♥Linda♥ sa...

Så rätt! Det är ju precis därför man går till skolan varje dag, så fint du satte ord på det. Tack!
//Linda

Linda sa...

Härlig inställning du har till ditt jobb. :0)

Skillnad mot den läraren som jag hade när jag gick i ettan till trean som kallade några tjejer i klassen för amöbagänget och utsatte en väldigt överviktig tjej för klassmobbning då vi som var små inte förstod hur ont vi gjorde henne. Vi gjorde ju bara som fröken sa, applåderade när hon hade gått ned i vikt och satt tysta när hon inte hade gjort det. Vissa människor borde aldrig få bli lärare men du verkar vara en av dem som definitivt ska vara det. :)

Kram Linda

Husbilen Tuzzen sa...

Vilken vacker dikt! Den skulle alla barnen få höra.

Kram Helén

Anonym sa...

Det är så härligt att höra en lärare som brinner för sitt jobb. När jag gick i skolan så trodde vi att nästa alla lärarna avskydde sitt jobb. Nu vet jag bättre. Vilka fantastiska lärare vi har i Sverige! Sträck på dig och var stolt!
Kram
Emschen
www.emschen.se

Anonym sa...

For en herlig innstilling og motivasjon du har i forhold til yrket ditt :)
Jeg tror dine elever er heldige - og skulle ønske alle lærere hadde valgt yrket sitt på samme grunnlag.
Ha en flott uke!
Lise

Camilla sa...

Fin förebild, vår Lena!

dianasdrömmar sa...

Tror att du är toppen på det du gör, mysigt lull lull kram Diana

Lotta sa...

vad härligt att höra, man önskar alla lärare hade den inställningen! Glad att mina barn går/kommer gå på "din" skola med dig och dina kollegor.
Http://enmekaniskmamma.blogspot.com