måndag 21 december 2009

Om att provduka!!























julafton så ska det njutas med alla sinnen!! Å när den efterlängtade julmaten ska intas så ska det inte bara vara frestande för gommen utan oxå för ögat. Å vad förhöjer inte den goda maten om inte en vacker dukning!!!

Ikväll var jag bara tvungen att "provduka" lite för att se om min mentala bild, av årets juldukning, matchade den reella!! Det är ju inte alltid det blir som man tänkt sig liksom. Överambitiöst med provdukning??? Absolut, men shit vad roligt :D!!! Å så tänkte jag att det kan ju vara roligt att få lite duknings-inspiration innan julafton å inte efter!

Å årets blev temat "hur-du-får-billiga-saker-att-se-dyra-ut";

Jag har bland annat inhandlat kökshanddukar från Ikea (1,50kr/st) och använder dessa som tabletter. Lägg halva tabletten på bordet och låt resten "hänga ner". Ett tjusigt, lätt å billigt alternativ!

Lite gulligt och personligt blir det att sätta gamla ljushållare vid varje tallrik. Går att hitta på loppis, prova Tradera eller fråga runt i släkte.

De små "julgranskulorna/placeringskortshållarna! hittade jag på Citygross av alla ställen. Fyra stycken för 20 kr!!! BILLIGT!!! Supersöta och väldigt dekorativa. I dem har jag satt vackert papper med "god jul"-text. Kan man nog hitta i vilken bokhandel som helst!!!

Tygservetterna (Nyblom & Kollén, 10 kr/st) är egentligen små dukar, men jag använde dem som servetter. Har rullat dem lite på tvären så att de ser större ut än vad de egentligen är. Runt dem har jag knutit grovt band och satt fast en etikett (Panduro) å så en liten kvist med lummer. Men man kan ju ta vad tusan som helst tex. en kanelstång, en grankvist eller murgröna.

På bordet har jag satt mandelformar och ställt värmeljus i. Väldigt dekorativt och ger ett mysigt sken. Hittade dem på loppis (under 1 kr/st).

Glasen och vinglasen med silverrand hittade vi på en utförsäljning på matbutiken Netto!!! De kostade typ noll och ingenting!!! Perfekt!!!

Mitt på bordet har jag bara ställt en vas med lite gröna kvistar i. Tänkte att jag ska få dit lite blommor till julafton, men det skulle ju fungera så här oxå. Less is more liksom!!!

Pheeeew..... hoppas att Ni inte har somnat!!! Men jag tycker att det är viktigt att känna att man kan göra fint hemma utan att alltid köpa dyra märkes grejer, utan att man anpassar sig till sin situation och plånbok. Det är ju så himla mycket utgifter ändå nu i juletider.

Nu kom jag på att jag missade Ernst jul (IGEN!!! Var ju sjuk sist) bara för att jag donade där nere. Ja, ja. Det går väl någon repris!!

Kram kram

// Inredningsfrun

8 kommentarer :

Photo by Maria sa...

Skitsnygg dukning rent ut sagt :-D

Kram Mia

Moa sa...

Tack snälla för inspiration av dukning. Vilka bra och billiga lösningar. Det är så fint med ljus hållarna på tallrikarna. Vart har du fått tag på lummer plockat själv?? Har frågat på varenda blomsterbutik.

God jul!!

Kram Moa

Anonym sa...

Tack för provdukningen, ska gå upp på vinden och leta redan på några gamla kökshanddukar.
Sambon har ärft hur mycket som helt, vet några som vill köpa, men är nog lite snål ang att sälja gamla saker även om de inte används just nu!?

God Jul!

Kram Camilla. S

P.S Är beroende av din sida.

Anonym sa...

Fantastiskt fin dukning, enkel, vacker och julig för en billig peng. Du är en stor inspirationskälla och verkar superpositiv till allting :-). Tack för en mycket inspirerande blogg med otroliga kort! En riktigt God Jul önskar jag er! / Flitig bloggläsare som skriver kommentar för första gången :-)

Annika sa...

Hej Inredningsfrun!
Tack för att du tar dig tid och ger oss läsare tips och idéer om dukningen. Även inköpsställen! Nu väntar det sista stöket sen får vi njuta. Vill passa på att önska dig en God Jul och Ett Gott Nytt År// Annika

Anonym sa...

Känns som om jag sett ditt hem från alla möjliga vinklar och vrår, men nu helt plötsligt kände jag inte alls igen mig. Textil och dukning gör massor för helheten, och snyggt blev det! Givetvis snyggt innan också, men detta blev klassiskt vackert!! Du är nog lite som mig själv, ett kontrollfreak som måste pröva alla möjliga varianter innan något känns tillräckligt tillfredsställande! God jul! :)

Therese sa...

Jättefint, och ja det ser mycket dyrare ut än vad det var :)

enôma sa...

Hallå! Jösses vilken tjusig dukning! Blev otroligt inspirerad :)
De billiga kökshanddukarna från IKEA har också blivit inhandlade i våra hem. Billig peng för tjusiga grejer. GILLAR't! Tack för en kul blogg!
God jul!
/Zara