måndag 24 augusti 2009

Att koka soppa på en spik!!!






Står Ni ofta och kikar in i ett halvfullt kylskåp med en massa rester från flugna da´r??? Det gör jag alltid!!! Så idag får ni ett "ta-vad-du-har-i-kylen-och-skafferiet-och-gör-god-soppa"-recept av mig. Detta rotade jag fram ur våra gömmor idag;
  • Lite kokt pasta (som blev över från lunchen)
  • lite strimlad kassler (som blev över från lunchen igår)
  • 2 ½ morot
  • 1 grön paprika
  • ½ gul lök
  • liten burk krossade tomater
Hittar du något annat släng ner det oxå!

Fräs allt utom pasta och krossade tomater i en kastrull. Släng i de krossade tomaterna och en buljongtärning (ta vilken som) och häll på ca 1 liter vatten. Krydda efter tycke och smak. Jag tog paprikapulver, lite av min egna örtblandning och italiensk salladskrydda. När allt kokat ihop sig så släng i pastan. Smaka av och låt väl smaka!!!
Har du en torr gammal brödskalk i skafferiet, släng lite ost och skinka på och gratinera fem minuter i ugnen - mums!!!

Eftersom jag är en sucker för storkok så räcker det här receptet såklart till lunch för två till dagen efter (allt som allt 4 portioner)

Lycka till med min "slutet-av-månaden-soppa"!!!

// Inredningsfrun

3 kommentarer :

Jessica sa...

Låter och ser mumsigt ut! Vad har du för kamera och objektiv? Du har alltid så underbara bilder. Det går bra att svara här om du undrar :-)

Inredningsfrun sa...

Hej, hej!!! Det var mumsigt oxå, vill jag lova!! Angående kameran så haf jag bara en vanlig digitalkamera, en Canon Ixus 10 Megapixel. Den är oslagbar! Jag hade en Canon Ixus 4 Megapixlar innan och den var oxå super!!
Men när jag fyller jämt nästa år så önskar jag mig en systemkamera så att jag kan fånga bilden exakt så som jag vill. Men min lilla Ixus får duga så länge!!! Kram till dig från mig

Anonym sa...

Haha, du har så härliga recept, o gör precis som jag, tar vad du har ;). Har du prövat Persillade?? Man behöver nästan ingen annan krydda... fast den ska ju vara köpt i lösvikt förstås. Härlig blogg!!

Kramis!! Tina(fifi93 på SR)