lördag 29 augusti 2009

Lördagens gourmet-meny = leftovers!!!


Eftersom maken har stått med målarpenseln i handen hela dagen och jag har haft en febrig liten bebis på armen hela dagen, så blev det ingen tid till att åka och handla idag. Så det fick bli att rota djupt i det tomma kylskåpet. Där hittade jag lite rödlök, Västerbottenost, några champinjoner, och lite grillad kyckling från gårdagens kycklingsallad. Persiljan var jag ute och klippte ur krukan på altanen och vitlök har man ju alltid hemma. Så det fick bli "Pyttipaj"!! Å det passar ju allas plånböcker oxå!!

Så här blev mitt "Pyttipaj"-recept denna gången;

Inredningsfruns "Pyttipaj" med kyckling, champinjoner och vitlök

Pajdeg:
  • 150 gr smör
  • 1 nypa havssalt
  • 3 dl mjöl (jag tog 1 dl vetemjöl, 1dl rågsikt och 1 dl grovt rågmjöl)
  • 2 msk iskallt vatten
  • en skvättolivolja ( gör degen smidig å fin)
Blanda ihop och förgrädda i 225 grader (Vi har aldrig tid med att låta degen "vila" i kylskåpet. Den får "vila" i våra magar istället).

Fyllning:
  • Grillad kyckling
  • Lök (vilken som, vi hade bara rödlök)
  • Vitlök (efter smak, jag tog tre klyftor för vi älskar vitlök!!)
  • Persilja (en liten näve)
Fräs champinjoner, lök och vitlök i lite olja. Vänd i kyckling och persilja. Krydda. Släng ner det i det förgräddade pajskalet.

Äggstanning:
  • 3 ägg
  • ost (efter tycke och smak. Vi hade lite Västerbottenost men ta vad du har hemma)
  • kryddor efter smak
  • mjölk (ca 2 dl. Har du grädde eller crème fraiche hemma blanda ut det i mjölken så blir det extra krämigt)
Blanda ihop allt och släng över fyllningen. Skjuts in i ugnen tills pajen fått gyllenbrun färg.

Smaklig spis!!!

// Inredningsfru och Gourmet med tunn plånbok

2 kommentarer :

Anonym sa...

Hejsan Inredningsfrun!

Jag hittade din blogg genom styleroom och var bara tvungen att kommentera...
Jag blev nästan chockad över hur lik smak vi har, känner igen många ting i ditt fina hem!

Jag har oxå rutig tapet, pärlspont och Lidingöluckor i mitt kök för att ge ett litet exempel!
Jag älskar oxå vitt och den lantliga stilen!
Men skulle vilja fråga om lite tips angående hissgardiner, såg dina fina i köket och undrar var du hittat dessa som passar in i stilen elr har du sytt själv?
Har börjat ge upp hoppet o tänkt sy själv om jag snubblar över nåt fint tyg...

Verkligen jättemysigt hem!!

Mvh Liza

Inredningsfrun sa...

Hej, hej!!! Tack för din gulliga kommentar och kul att du hittat till min lilla blogg. Gardninera i köket är köpta på Ikea och sedan har jag knutit upp dem med virkade band. Gardninerna finns i tre olika bredder, tror jag. Väldigt prisvärda!! Må så gott och kram till dig!!