söndag 23 januari 2011

Vardagslunch blir söndagmiddag




Idag har vi ätit snabb, ljuvligt god och nyttig söndagsmiddag här på the Island. Från framplockning av ingredienser tills vi satt och åt tog det tjugo minuter. Sådan mat gillar jag; Snabbt och lätt!

Idag serverade vi stekt lax till pastan för att det skulle bli lite mer söndagsmiddag-aktigt. Men till vardags är det bara till att slänga ner en burk med tonfisk så blir det hur mumsigt som helst. Å om man vill ha det vegetariskt, ja då kastar man bara i lite mozzarella eller fetaost. Lätt som en plätt och går att variera från vardagsmat till söndagsmiddag!

Här kommer receptet:

Inredningsfruns snabba citronpasta med pesto och lax

* Färsk citronpasta (Fettuccine al limone från Felix använder vi, den är helt ljuvligt god)
* Coctailtomater
* Babyspenat
* Gul paprika
* Pesto

Till servering;
Alt. 1
* Stekt lax och parmesanost (detta gjorde vi idag)
Alt.2
* Mozzarella eller fetaost, kalamataoliver (vegetariskt)
Alt. 3
* Tonfisk (perfekt vardagsmat)

Gör så här;
Koka upp pastan enligt instruktioner på förpackningen. Värm lite olivolja i en panna. Släng i delade coctailtomater, gul paprika och babyspenat och värm på svag låg temperatur i ett par minuter. Vänd ner den kokade citronpastan i stekpannan med grönsaker och vänd ner generöst med pesto. Snåla inte! (Här vänder du även ner något av de andra alternativen om du vill ha istället för lax). Salta och peppra efter behag. Jag hade även i lite italiensk salladskrydda (som jag förövrigt har i allt!!) + chiliflakes.

Lägg upp på tallrik och lägg laxen ovan på. Strö över parmesan. Har du lite rostade pinjenötter som ligger och skräpar så släng på det oxå. Det är ju trots allt söndag :)!

Smaklig spis!!

// Inredningsfrun

Pssssssssssst...... Om Ni, likt jag, har en make där hemma som alltid undrar "vart tusan är såsen!!" så kan man även vända ner lite creme fraiche i pastan.

4 kommentarer :

♥ Min lilla Stuga ♥ sa...

Supertack för det receptet! Verkar vara jättegott så det blir det i veckan. :))

Ha en skön kväll. :)

Trivsamma förändringar sa...

Smaskigt!
Vi käkade också lax idag, fast ugnsbakad i hummerfondsås och med pressad potatis till. Precis innan jag tog fram potatisen stod jag och sneglade på pestoburken och undrade om jag kunde få ihop något med den... Så tack för receptet du bjussade oss på idag!
Ha en fortsatt skön söndag!

BLONDETTY sa...

Mmmmmm vad gott! Jag älskar lax!
Fick faktiskt lax med pesto av andra BLONDETTY-halvan igår när vi firade hennes födelsedag. Mums! (som Montazaaaami skulle sagt :)

Var rädda om er nu sweeties!

Kram Therese

Mys och hemtrevnad sa...

mmmmmmmmmm ser verkligen smarrigt ut...får testas! kramis semlan