lördag 3 december 2011

Årets julklapp!?!



Ni vet ju att vi kör Middagskorgen här hemma typ var femte sjätte vecka sådär. Älskart! Läste någonstans att just matkassar kommer att bli poppis som julklapp i år. Typ "Årets julklapp". Om man får en Middagskorgen i presentkort så får man ju både mat, tid, lyx och smakskiga recept som man bara kan lägga på hög och spar till en dag då man hamnar i de återkommande "vad-i-hela-fridens-da´r-ska-vi-äta-till-middag"-problemen. Gud så skönt! Iallafall.

Idag bjuder jag er på ett av veckans recept från Middagskorgen. Varsågoda!

Saftiga hamburgare med backonaioli
och ungsrostad potatis
(4 portioner)

Ugnsrostade potatisklyftor:
Ca 1 kg potatis
Olivolja
Salt
Baconaioli:
½ frp bacon (Eller gör som jag, ta ett helt. Man kan liksom aldrig få för mycket bacon=
½ dl majonnäs
1½ dl matyoghurt
1 pressad vitlöksklyfta
½ tsk cayennepeppar (jag tog en knivsudd med curry också eftersom det är så gott till bacon och ger lite extra schwung)
Hamburgare:
1 frp nötfärs ca 500 g
½ gul lök
1 ägg
Salt & svartpeppar
2 tsk basilika
1 dl vatten (jag skippade vatten och tog bara en skvätt mjölk. Känn efter på färsen innan du tar vätska så att färsen inte blir för lös.
Smör
Tillbehör:
1 frp hamburgerbröd
½ romansallad
2 tomater
½ gul lök
Smör

How to do it:
Sätt ugnen på 250°. Skala och skär potatisen i klyftor och sprid ut dem på en bakplåtspappersklädd långpanna och ringla över olivolja (myyyycket olja ska det vara!). Sätt in i ugnen ca 20 minuter, ta ut efter halva tiden och rör om. Ta ut och salta.

Skär baconet i små bitar och stek knapriga i en stekpanna. Låt rinna av på hushållspapper. Blanda majonnäs, matyoghurt, pressad vitlök och cayennepeppar. Vänd ner baconet.

Skala och finhacka gul lök. Blanda nötfärsen med lök, ägg, salt, svartpeppar, basilika och vatten.
Forma till 8 hamburgare med fuktade händer. Smält smör i en stekpanna och stek hamburgarna 3-4 min på varje sida.

Servera hamburgarna, potatisklyftorna och baconaiolin med bröd, smörstekt gullök, sallad och tomat. YUMMI!! (hemligheten bakom detta receptet är helt klar baconaiolin. Den var så himlans god att jag skulle kunna äta den med sked :))

Så. Nu blev jag hungrig. Tur att vi strax ska iväg och äta middag. Mys!!

KRAM

// Inredningsfrun

5 kommentarer :

Anonym sa...

Hejsan
Måste skriva och tacka för receptet på den mjuka saffranskakan. Har bakat den idag och jag
lovar att huset doftar underbart och att kakan smälte i munnen.
Den kommer att bli en tradition i vårt hem
Tack för inspiration
Hälsar
Lena i Kalmar

Maria sa...

Så gott! Har funderat på det där med matkorgen men inte vetat om det är nått att ha eller inte. Men jag känner fler och fler som prövat och vart nöjda. Kanska man skulle testa alla fall..? Både min man och jag älskar att både äta och laga god mat. Verkar ju himla bra i veckorna när det går i 110 för det mesta. Trevlig Lördag kväll!!

Nina sa...

Jag vill också ha en middagskorg hemlevererat då och då...men inte i Julklapp, för då vill jag ha böcker och gott badskum (sådant som man inte unnar sig själv, mat måste man ju unna sig varenda dag)

Victoria sa...

Tänk , detta vore ju gott att ha till lunch en dag, det måste jag verkligen prova :-)

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Mmmumsigt det låter :)

Kram från Australien♥