måndag 13 december 2010

Kola hit å kola dit!





Nu ääääääntligen ska ni få receptet på mina saffranskolor och chokladkolor, som jag lovat er ett tag nu, kära bloggläsarar. Bättre sent än aldrig är en stående replik denna veckan helt enkelt :)!

Jag har ett grundrecept till båda kolorna och sedan lägger jag till lite vad jag känner för. Den sedermera årliga saffranskolan fick sig därför en twist av clementin detta året och choklad-kolan blev upp-hottade med rostade saltade nötter och ett par skopor cappoccino-pulver. Lööööövely!

Så varsågoda;

Inredningsfruns saffrans-/clementinkola
  • 2 dl vispgrädde
  • 100 gr äkta smör (ej, ej och åter ej margarin)
  • 3 dl socker (gärna lite ljus muscovadosocker oxå)
  • 1 dl sirap
  • 1,5 msk flytande honung
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 pkt saffran (stöt i morten med lite socker)
  • saften och skalet från en clementin
Lägg allt (utom saffran och clementinskal + saft) i en tjockbottnad kastrull och koka upp. Rör mycket, så att det inte bränner fast. När det börjat koka, sänker du värmen men det ska fortfarande bubbla lite. Fortsätt röra om då och då. Koka ca 20 minuter och lägg sedan i saffran, skalet och saften (dela på mitten och pressa ur. Håll handen under så att inga kärnor följer med) från clementinen. Koka ytterligare ca 5-10 minuter eller tills kulprovet har gett lagom konsistens. Jag vill inte ha mina kolor för hårda, så jag gör kulprov varannan minut efter det att jag lagt i smaksättningen.

Lägg upp kolasmeten på en plåt med bakplåtspapper. Låt stelna lite grand innan du skär i rutor. Klart!!


Inredningssfruns chokladkola med rostade nötter och cappuccinosmak
  • Samma ingredienser och mängd som ovan
  • 1/2 dl kakao
  • 3 stora tsk cappuccinopulver
  • en näve blandade rostade nötter (tex. hasselnötter och mandel) som du rostat i stekpannan med lite vatten och havssalt.
Koka upp och gör likadant som i receptet ovan. Tillsätt cappuccino-pulver (börja med att ta lite grand och smaka av. Akta tungan bara för det är varmt!!!) och nötter när det återstår ca fem minuter av koktiden.

Det är kutym här hemma, att minst hälften av kolorna tillhör kocken. Kan var en bra sed att införa, då det kommer att vara strykande åtgång på dessa godingar :)!!

Ät och njut
men glöm inte att borsta tänderna!!

KRAM

// Inredningsfrun

Psssssssssst....... Idag på morgonen satt jag och Bebis uppkurade i soffan och kollade på lucia-firandet från svt2. " - Myyyysigt" konstaterade Bebis och fortsatte sedan med ; "Kolla mamma! Fina änglar!". Å visst var de lika vackra som änglar!
Idag är det inte bara Luciadagen utan även en av mina närmsta vänners födelsedag!! Så hipp hipp Hurra på din daaaa´, söta C!!

5 kommentarer :

Annika sa...

Det måste jag testa! Din saffranskaka har gjort succé kan jag berätta! Mycket saftig och vansinnigt god! Fortsatt trevlig Lucia//Annika

Unknown sa...

Hej där!
Du som verkar vara tokig i vitt och romatik har du spanat in denna hemsida; www.skattskrinet.se.
En butik i mörka Småland närmare bestämt i Örsjö utanför Nybro.

Fin sida och bra insats i Halv åtta hos mig. Michele verkade lite slemmig dock men du hanterade honom bra, fniss!!!

White sa...

Lucia, är en mycket trevlig högtid. En högtid glädje och ljus sprider sitt budskap. Seden så är det elva nätter före jul. Jag har inte bråttom. Jag älskar tiden före jul bättre än tiden efter. Älskar även nyår, vår, påsk, ja alla tider på året har sin charm. Trevlig fortsättning på lucia vackra frun..Kram

Änglarnas hus sa...

Hallå i stugan!!

Man får tacka så mycket för recepten! Perfekt med grundrecept och så får fantasin fylla på med resten!!

Ha en riktigt fin Luciakväll!! :)

Kramis Sanne!!

Bella sa...

Hmmm nu vet jag inte riktigt vad jag lyckades med... Gör ett nytt försök att kommentera, borde nog sova istället egentligen, med tanke på hur galet jag dansar över tangenterna för tillfället :)

Ville tacka för recepten, har aldrig provat saffranskola, men det ska jag göra nu! Perfekt med ett grundrecept och sen sätta till valfri smaksättare, me like!

Hoppas du haft en bra luciadag

Kramar Bella