tisdag 16 oktober 2012

Enkelt!




                         

Ni som hängt här på bloggen ett tag vet att jag gillar att baka. Korrektion. Gillar att äta det jag bakar :). Helst ska det gå undan och vara lätt som en plätt att bara slänga ihop till fikat när andan faller på. Men. Emellanåt händer det att jag faller för något recept som jag ändå vill göra för det ser så gott ut och så står jag där bland mjöl, ägg och svär en smula över att jag bara inte gjorde något enkelt istället.  Den urläckra päronpajen (Leilas recept) är ett sådant exempel på när jag skulle prova att baka något nytt (Pajen heter egentligen något superläckert på franska men det kan jag varken knappt skriva eller uttala.). Den var dödens god och egentligen inte ett dugg svår att göra. Men. Den tog bara liiiite längre tid att baka än vad jag kan tycka är brukligt för att få något mumsigt att trycka in i ansiktet.

Iallafall.

Päronpajen drömmer jag fortfarande om (japp, så god var den) så det får väl bli till att bita i det sura och se till att ha lite extra tid någon dag.

Har ni något to-die.for-recept som jag bara måååste baka, 
så länka gärna i kommentarsfältet nedan. Tack!


KRAM

// Inredningsfrun

9 kommentarer :

Anonym sa...

Superenkel. Fast vi åt denna efter ett dygn i kylen.

http://villa-sjohaga.blogspot.se/2012/10/att-ge-recept-pa-chokladtarta-med.html

Fast nästa gång skall jag gör vanlig kladdis med maräntopp istället:)
Ktram

Photo by Emelie sa...

Jag älskar att baka! Det är avkoppling för mig och ofta brukar ugnen gå varm just när det är dags för tentaplugg. :P
Jag har svårt för en del av Leilas recept, samtidigt som hon har mitt absoluta favoritbakverk (bakas då och då, när tid och ingredienser finns och finns alltid med på födelsedagstårtbordet!).. Den tar dock tid och mycket ingredienser behövs, men det är såååå värt det och alla som får smaka älskar den!
New York blueberry cheescake (finns både på nätet och i hennes bok)..

howshemakesit sa...

Almonds and apples - perfect match :-) Looks great!

Lina sa...

Hej!! Jag läser din blogg så gott som varje dag men lämnar sällan kommentarer, men idag känner jag att jag måste dela med mej av ett lätt bakrecept - Gamla hederliga Hastbullar!!

3 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver som blandas med 75 gram rumsvarmt smör till en grynig massa, tillsätt 1 ägg och ca 1 ½ dl mjölk. Smaksätt med vad du är sugen på just den dagen, det går göra en ny laddning nästa dag... :) Klicka ut tolv klickar på en pappersklädd plåt och grädda i ugnen 10-15 minuter... Om man har plockat fram smöret så tar det allt som allt max 25 minuter innan du kan äta dina färdiga bullar... :)

Ha en trevlig kväll!!

Kram*

Hem och Harmoni Marie sa...

Päronpaj har jag nog aldrig ätit men kanske dags att prova på denna då :) tack för tipset!

Om du frågar efter goda recept så slår jag ett slag för en chokladtårta jag gör ibland, passar perfekt även som dessert efter middag.

Bild:
http://hemochharmoni.blogspot.se/2012/04/min-goda-chokladtarta.html

Recept: http://hemochharmoni.blogspot.se/2009/01/fransk-chokladtrta.html

Hoppas du testar och betygsätter :)

Ha det fint! Kram Marie

Anna F sa...

Världens godaste kladdkaka som går hur snabbt som helst att göra:

smält 100 blockchoklad tillsammans med 100 gram smör. Vispa 2 ägg med 2 dl socker. Blanda ner 1 och 3/4 dl mjöl och choklad- och smörblandningen.

Grädda i nedre delen av ugnen på 225 grader i 10-15 minuter. Kolla noga så att den är lagom kladdig.

Ät med grädde och hallon. Mums!

ps receptet kommer från boken Sju sorters kakor.

//Anna

dianasdrömmar sa...

Här kommer ett recept to die for:http://xn--dianasdrmmar-cjb.se/2012/10/16/brownies-med-notcreme-2/

dvs om du gillar choklad och nötcreme...kram Diana

Anonym sa...

Snickerskakor..helt klart. Snuskigt gott och jätteenkelt!

Signeratjustina sa...

Åh då måste du baka Danakaka. En sådan där man inte kan sluta äta och enkel att göra. Yummie...

http://signeratjustina.blogspot.se/2012/06/danakaka.html?m=0

Kram