måndag 22 oktober 2012

Marika!



 
Idag firar jag mitt namn med choklad-drömmar från Johannas Choklad
Det är kärlek för kropp och själ det!



Idag är det min namnsdag. Marika
Marika är namnet som jag efter massa år liksom fått förlikat mig lite grand  med. 
Som barn ville jag ha ett namn som alla andra och jag förstod aldrig varför jag inte kunde fått heta något som Linda, Johanna eller Emma. Men framför allt så förstod jag inte hur mina päron kunde döpa mig till något som det fanns ett "R" i. "R" försvinner liksom när man pratar. I allmänhet om man bor i Småland och i synnerhet om man kommer från Kalmar (Ni som hört kalmaritiskan vet vad jag menar och ni som inte vet hur det låter kan lyssna HÄR). R låter som gröt i halsen och liksom bara gurglar och mullrar när man försöker säga det. Det blir liksom "Maiiika". Ja, ni kan ju tänka er. Oh the sexyness på kalmaritiskan alltså. 
Tur att man blir äldre och klokare(?!?) för nu skulle jag inte vilja byta bort mitt Marika för allt smör i Småland. 
Med eller utan R.

Nu, Middagskorgen-middagsfix (skönt att förbereda så det bara är till att värma ikväll). 
Snart, mumsa lunch.

KRAM

// Inredningsfrun

Psssssst... Idag firar jag min namnsdag med handgjord choklad som fina Johanna (är fortfarande lite avis på det namnet) har gjort med en massa, massa kärlek. De är som att stoppa en liten bit av himmelriket rakt in i ansiktet. Yummi och lite yeay på samma gång. 
Bästa!!!

16 kommentarer :

Anonym sa...

Grattis på namnsdagen Marika! Alltid lika kul att läsa sin blogg:) Kram Theres

Torparlycka sa...

FNISS ja du den kalmaristiska den kalmaritiska =) Är gift med en "sån" och du kan ju tänka dig när han som fotbolls tränare ska skrika hörna....Höna =) Inbjuder till många skratt! Nu bor vi ju inte så långt själv från Kalmar och vår dialekt är ju inte heller att leka med i Vimmerby, alla som hört Emil iLönneberga förstår!
Men stort grattis på din Marika dag!
Kram
A

Linda sa...

Grattis på namnsdagen!

Själv fyller jag år i dag och heter Linda :)(precis som hälften av alla tjejer i klassen hette, tråkigt).

Eftersom jag är smålänning från början så kan jag höra uttalet av Marika. Vackert namn är det ändå med eller utan småländskt r. :)

Ha en bra dag!
Kram Linda

Home2tiny sa...

Grattis på Marikadagen, som är ett superfint namn, förstår att du e glad för det. Mums med choklad, skulle gärna vilja ha en liten bit. Kramisar Tina

Anonym sa...

Grattis på din dag :) Heter själv Marika och känner igen mig precis, när jag var liten ville jag heta något annat. Men nu är det bara roligt att ha ett namn som är lite ovanligt.
Mvh
Marika

Lallbacken sa...

Kära värld vad du frestar ;)!!!!
/mia

Anonym sa...

Drahá Mariko, vše nejlepší k Vašemu svátku, u nás v Česku je jmen, které obsahují "klokotající zvučné R" hodně, ovšem u nás se jinak vyslovuje. Nedávno jsem objevila váš blog a moc se mi líbí, jste velice pozitivně naladěná dušička.
Moc Vás objímám.
Drahuše

Anonym sa...

Drahá Mariko, vše nejlepší k Vašemu svátku, u nás v Česku je jmen, které obsahují "klokotající zvučné R" hodně, ovšem u nás se jinak vyslovuje. Nedávno jsem objevila váš blog a moc se mi líbí, jste velice pozitivně naladěná dušička.
Moc Vás objímám.
Drahuše

Anonym sa...

Drahá Mariko, vše nejlepší k Vašemu svátku, u nás v Česku je jmen, které obsahují "klokotající zvučné R" hodně, ovšem u nás se jinak vyslovuje. Nedávno jsem objevila váš blog a moc se mi líbí, jste velice pozitivně naladěná dušička.
Moc Vás objímám.
Drahuše

Änglabo Gård sa...

Hahaha my gaaaad, började gapflabba när jag läste om ditt namn, för jag som för övrigt heter JOHANNA, ville absolut heta nåt annat när jag va liten, det va Ellinor, jag tyckte det va så vackert så när jag gick i tredje klass så skrev jag " Ellinor 3 b" på mina böcker.
Nu är jag så nöjd med Johanna, hihi

Grattis på namnsdagen by the way!

Kram/ Johanna

Lena - gott för själen sa...

Grattis till dig! Inget dåligt sätt att fira sin namnsdag. De där små drömmarna såg ju gudomliga ut!

Kram Lena

Anonym sa...

Ha,ha, jag känner igen mig, Här i Skåneland är det många som siger "va" till mig och i Stockholm ska man inte prata om...
(förutom dom din man då,
man han är ju van med sin "fju")
"Kjam Ejika"

Anonym sa...

Glömde att siga grattis på Marika-dagen och även till storebror!
"Kjam igen"

Dagar av lycka sa...

Hm, ser ju verkligen supersmarr ut!

Grattis på namnsdagen :)

Kram
/Anna

Elin - AgnesAmelia sa...

Marika är vackert men jag skrattade högt för mig själv när jag tänker på hur det uttalas på "småländska" :)

/Elin

Emma L. sa...

Hej och grattis på namnsdagen!

Det var några dagar sedan inlägget publicerades men jag kan inte låta bli att kommentera i alla fall.

Jag heter Emma ( och är 30+) och har nog sedan jag passerade 25 förlikat mig med mitt namn. Under många år var jag rätt förtvivlad och klagade högljutt till mina föräldrar och undrade hur i hela världen de kunde döpa mig till ett namn som rimmade på: femma, klämma, blemma- fruktansvärt tyckte jag! Nej, jag ville absolut döpa om mig till Yvonne, för det tyckte jag var så tjusigt. Men, åren går och man blir klokare och nu vill jag inte heta någonting annat än just Emma:).