tisdag 30 oktober 2012

Middagstips!



 

När det är lite mycket fram och tillbaka, hit och dit och lite allting där i mellan är det skönt att slippa "vad-ska-vi-äta-till-middag"-träsket som man lätt hamnar i. Då är det lyx att ha någon som planerat all middag för hela veckan från minsta detalj och som dessutom sett till att råvarorna finns hemma. Bästa!
Så.
 Därför delar jag idag med mig av ett mumsigt och lätt middagstips från senaste Middagskorgen.
Till er som inte är förtjusta i isterband kan ju byta ut mot choritzo, eller någon annan kryddig korv.
Håll tillgodo :)


Isterband med rotfruktspytt och senapskräm

Rotfruktspytt:
Ca ½ kg potatis
Ca 3 hg morötter
2 palsternackor
2 äpplen
Olivolja
Smör
¼ frp fryst hackad persilja
Salt & svartpeppar
2 frp isterband
Smör
(Jag pudrade även över lite curry. Dels för smaken, dels för den härliga färgen)

Senapscrème: 
1 dl gräddfil
1 msk senap
Svartpeppar
(jag tog även lite italiensk salladskrydda)

How to do it:
Skala potatis, morötter och palsternackor och skär i cm-stora tärningar. Skala, kärna ur och tärna äpplena lika stort. Hetta upp olivolja i en stekpanna. Lägg i den tärnade potatisen och låt fräsa någon minut. Lägg därefter i morötter och palsternackor. Tillsätt även lite smör. Fräs rotfrukterna under omrörning tills de är mjuka, 10-15 minuter. Tillsätt tärnade äpplen, hackad persilja och smaka av med salt och svartpeppar.
Dela varje isterband på mitten och, om du vill, en gång på längden så att det blir fyra delar av varje isterband. Stek isterbanden i smör ca 2 minuter på varje sida.
Blanda gräddfil med senap och rör om. Smaka av med svartpeppar.

Ät och njut :D!

Nu, kaffe och choklad. Snart, sova (japp, är heeelt slut!!)

KRAM

// Inredningsfrun

5 kommentarer :

Othilia sa...

Hej jag älskar verkligen dina tallrikar. Vad heter dom?
Mimma vilket gott recept det ska jag prova

Philia sa...

Och jag saknar bloggerskan sååå mycket! Tittade nyss på våra Bit-avsnitt (bara för att jämföra med ett program som just nu går på 3:an hahah;) och blev såå varm i hjärtat av att se dig! Mitt spektakel Mona<3

KRAAM

MiaC sa...

Ååå jag älskar verkligen isterband... med dillstuvad potatis... mmm jösses vad hungrig jag blev nu =) Dessvärre gillar inte mina killar isterband... brukar tjatat till mig en måltid när jag är hemma hos mamma i småland dock. Kram på dig.

Gabriella sa...

Alltid bra med lite middagsinspiration=)

dianasdrömmar sa...

Mummelimumma tackar vi för :)