torsdag 6 september 2012

Vilken soppa!

Nu när det börjar bli lite höstigt och murrigt ute är det supergott med lite värmande soppa till middag. Oftast gillar jag bäst en klar och oredd soppa, men ibland är det gott med något mer matigt. Som den här jordärtskockssoppan till exempel. Uj, uj, uj vilken soppa. Den här kommer garanterat göras om flera gånger i höst. Receptet kommer från Middagskorgen. Only for you :);


Jordärtskockssoppa med champinjoner



Jordärtskockssoppa med champinjoner:
Ca 3 hg jordärtskocka
Ca 5 hg potatis
½ purjolök, den vita delen
1 l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 dl vispgrädde (jag tog två dl för jag vill inte ha för tjock soppa)
Salt & vitpeppar (å lite italiensk salladskrydda tog jag också. Go figure ;).....)
Ca 2 hg champinjoner (nästa gång tar jag dubbelt med champinjoner!!)
Smör

How to do it:

Skölj, skala och dela jordärtskockorna och potatis i bitar (OBS! Jordärtskocka är en delikatess! Låt inte skockorna ligga skalade för länge då de mörknar snabbt)
Ansa och skölj det vita på purjolöken och skär den i stora bitar.
Koka jordärtskockor, potatis och purjolök mjuk i ½ liter vatten.
Mixa grönsakerna till en puré med en mixer eller i en matberedare.
Tillsätt ½ liter vatten och 2 grönsaksbuljongtärningar. Låt koka upp. Tillsätt vispgrädde och smaka av med salt och vitpeppar. Spä eventuellt med mer grädde och soppan blir för tjock.

Skiva champinjonerna tunt och bryn dem lätt i en klick smör.
Servera Jordärtskockssoppa med champinjoner och gärna med nygräddade baguetter (jag gratinerade mina i ugn med lite riven stark ost på. Mumma!)

Ät och njut!

KRAM

// Inredningsfrun

Psssssssst..... Är lite sugen på en sådan HÄR goding till höstens alla grytor och soppor. Funderar på hur jag ska göra min käre make lika sugen som jag. Hmmmm. Operation övertygning börjar nu...... fortsättning följer :).....

1 kommentar :

Browneyedgirl sa...

Morrn =) Mums vad gott, måste testas, Älskar soppa, ska nog ha i mer champinjoner som du säger, är ju bara för gott. Ha nu en toppen fredag, dags för fredagsmyyyys <3 Kramen