torsdag 9 augusti 2012

Couscous!

Nu när färskpotatisens gyllene dagar är förbi och man ändå vill ha något mumsigt till grillat så brukar jag göra couscous. "Trist, torrt och tråkigt" hör jag ofta att couscous är. Å så kan det väl vara om man bara äter den rätt upp och ner. Så här får ni mitt lilla tips på hur man gör smarrig och matigt fräsch couscous;

Inredningsfruns couscous med grillade grönsaker

* couscous
* grönsaksbuljong
* curry + italiensksalladskrydda + grovmalen svartpeppar
* blandade grillade grönsaker efter tycke och smak
* pesto
* fetaost i olja

Koka upp couscous enligt anvisningar på förpackningen men tillsätt ca en tsk curry och en grönsaksbuljong + liiiiite mer olivolja än vad det står att man ska ha i (lite olivolja har väl ingen dött av liksom). Ställ åt sidan när den är klar.
Grilla (alternativ stek på vanlig hederlig spis) grönsakerna (jag har nästan alltid zucchini, paprika, rödlök, coctailtomater som jag inte grillar utan bara vänder runt i couscousen när allt är klart) och blanda dem sedan med pesto och marinerad fetaost efter smak och tycke. Blanda försiktigt ner grönsakerna i couscousen och häll lite extra olja (ta den som fetaosten ligger i eftersom den alltid är musigt kryddad)över om det ser torrt ut. Smaka av med italiensk salladskrydda och grovmalen svartpeppar (eventuellt lite mer curry för ett extra schwung och lite snygg färg). Klart att avnjutas!!!

Denna couscous är perfekt att servera till alla sorters grillat kött, biffar av olika slag och grillad fisk. Dessutom är den super att ställa på buffébordet eftersom den räcker till många och så är den ju vegetariskt och kan med fördel ätas som ensam rätt tillsammans med någon god yoghurtsås. Sa jag att den var ljuvligt god oxå :).

Så. Det får bli "Dagens tips". Å sanna mina ord, det var banne mig inte igår som jag bjöd på ett sådant :).

Nu, lite OS. Snart, pressa sänghalm.

KRAM

// Inredningsfrun

5 kommentarer :

Linda sa...

Tackar för receptet. För precis som du skriver så har jag liksom inte fattat grejen. Torrt och tråkigt men nu ska jag ge det en chans till. :)

Kram, kram

Emmas inne och ute sa...

Det låter supergott! Ska testa det i helgen! Kramar till dig

Gabriella sa...

Åh så gott det ser ut! Hm, kanske får bli couscous imorgon?=) Och vilket vackert blåvitt porslin!

Välkommen Hem! sa...

Åh, det där såg riktigt smaskens ut! Så himla duktig du är! Detta recept måste jag bara prova.
Och blått, som jag älskar nu i sommartider.

Tack för en härlig blogg, söta du!
Kram, Judita

Malenami sa...

Åh, nu blev jag såååå hungrig! :) Detta skall testas på!
Kram!