måndag 12 september 2011

Varför sjöng vi?







Måndag, ny vecka och ny Middagskorg. Härligt! Dessutom har det varit sådant där härligt septemberväder hela dagen. Bra start på veckan helt enkelt!

Idag satt vi nästan och sjöng runt middagsbordet. Anledningen till varför vi nästan gjorde det får ni förklaringen till om ni lagar mat efter detta recept;

Fiskburgare med len citronsås och spenat-/granatäppelsallad
(4 personer)
Ca 1 kg potatis

Fiskburgare:
1 kruka gräslök
2 frp torskfilé á 400 g
Salt & vitpeppar
1 ägg
½ dl vetemjöl
Smör till stekning
Citronsås:
2 msk smör
2 msk vetemjöl
1½ dl vispgrädde
2 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
½ citron, rivet skal och saft
1 nypa strösocker (det glömde jag och det blev supergott anyway)
Salt & vitpeppar
Tillbehör:
färsk spenat
granatäpple
citron

Gör så här:


Skrubba eller skala potatisen och koka den i lättsaltat vatten.

Fiskbiffar: Hacka eller klipp gräslöken fint. Mixa fisken till en smidig färs i en matberedare. Tillsätt salt, vitpeppar, ägg, mjöl och hackad gräslök. Forma till 8-10 fiskburgare med fuktade händer. Stek dem i smör ca 5 minuter på varje sida.
Citronsås:
Smält smör i en kastrull. Rör ner mjölet. Tillsätt vispgrädde och vatten och vispa hela tiden. Tillsätt grönsaksbuljongtärningen, låt såsen få ett uppkok och tjocka något. Tillsätt citronsaft och rivet citronskal, bara det gula. Smaka av med strösocker, salt och vitpeppar.

Servera fiskburgarna med citronsås, spenat- och granatäppesallad och kokt potatis. Ät och njut!

Jag vet att jag sagt det förr, men denna rätt var nog det godaste vi ätit hittills av Middagskorgens recept. Tur för oss att det blev över så att vi kan äta det till lunch imorgon också. Tjohooooooo!!

KRAM

// Inredningsfrun

Psssssssst..... Nästa gång jag gör detta kommer jag att DUBBLA mängden sås eftersom den var så god att jag bokstavligen åt den med sked. Japp. Den som lagar maten får göra så :).

2 kommentarer :

Unknown sa...

Meeen så smarrigt det lät då,verkligen nåt jag ska testa,så jag snor receptet rakt av...hahaha..

KRAAAAM på re och ha en härlig dag!!!

P.s Syns på FB..;)

Agneta sa...

Det var så gott, ett recept som jag kommer att spara. Tack!