fredag 4 mars 2011

Här blir det kladd när tiden tryter!



Vispgrädden har fått smak av saften och rivet
skal från en apelsin (å lite socker såklart!). Fräscht!
Sötaste blommiga servetterna kommer från IB Laursen.
Mumsigt med grovriven nougat över kladdkakan!
Tårtfat från IB Laursen fick jag i present.

När tiden tryter här hemma och man ändå vill bjuda på något mumsigt, är den klassiska kladdkakan given till fikat här hemma. Snabb å enkel att göra, kladdigt, gott och går att variera hur mycket som helst.

Så vad bjöds det på vid födelsedagsfikat (efter en lååååååång dag i skolan med gäster som nästan trillade innanför dörren när jag precis kommit hem) igår då? Kladdkaka så klart! Denna gången fick återigen makens Toblerone agera smaksättare (jag bryter ner grovhackade bitar i det smälta smöret och när kakan sedan ligger i formen och är redo för ugnen trycker jag ner hackade choklad i kakan) och när kakan sedan var klar och svalnat av lite grand, grovrev jag kylskåpskall nougat över hela kakan, pudrade lite florsocker och dekorerade med apelsinrasp. Till det serverade jag lättvispad grädde som fått en touch av rivet apelsinskal + saften från en apelsin och aningen socker. Fräscht med apelsinsmak som bryter av mot chokladkladdkakan.

Imorgon vankas det mer kalas här på the Island. Tjohoooooooooooo!!!!

KRAM

// Inredningsfrun

Psssssssssst...... Det vackra tårtfatet (från IB Laursen) fick jag i födelsedagspresent. I löööv it!!

3 kommentarer :

Unknown sa...

mm... såg riktigt smaskigt ut :)
Ha en skön fredagskväll
Kram Maria

♥ Min lilla Stuga ♥ sa...

Underbart tårtfat! :) Tack för tipset på en annan kladdkaka. Verkar vara vääälidgt smaskigt. :) Ha en skön kväll.

Rosor och ruiner sa...

mmm låter såå himla gott!