lördag 26 mars 2011

Morots-mums!






Vilken härlig lördag det har varit. Promenad, fika i sooooolen (fräknarna i fejjan ploppar upp lika snabbt som vårblommorna för tillfället) hos goda vänner och som avslutning på en mysig dag blev det även mysig middag hos mina päron. Lovely!
Till fikat idag hade jag tagit med mig lite nybakad rulltårta (Varför gör man inte det oftare? Det tar ju cirkus tio minuter att baka och sedan är det klart!) och detta recept måste ni bara göra! Å eftersom det är morötter i så känns det extra nyttigt och då kan man äta lite extra. Perfekt!

Mumsig morots-rulltårta


Kaka:
* 3 ägg
* 1½ dl strösocker
* 1 1/2 dl finriven morot
* 1½ dl vetemjöl
* 1 tsk bakpulver
* 1 tsk kanel
* 1 tsk kardemumma
* 1 tsk vaniljsocker
* ½ dl mjölk
* kokos

Fyllning:
* 200gr (en förpackning) Philadelphiaost (jag tog fet-versionen för jag tycker den är godare)
* Rivet skal från en citron + saften från en halv citron
* Florsocker efter smak (jag tog mellan 1/2-1 dl) + en nypa vanlijsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°.
Vispa ägg och socker fluffigt. Lägg i morötterna. Blanda mjöl, bakpulver och kryddor och rör ner det i smeten tillsammans med mjölk. Fördela smeten jämnt på en långpanna täckt med bakplåtspapper.
Grädda i 4-5 min eller tills "kakan" har fått lite färg. Håll koll på tiden, det går snabbt!

Stjälp kakan upp och ned på ett bakplåtspapper som du strösslat ut kokos på. Lossa därefter papperet som kakan gräddats på. Om det sitter fast så ta kallt blött hushållspapper och dutta på bakplåtspappret så släpper det snart. Låt den svalna (övertäckt) innan du brer på fyllningen.
Blanda Philadelphiaost, citronrasp + saft och florsocker (å en nypa vaniljsocker). Lägg ut ett tjockt lager med kräm. Tjockare i början och tunnare mot slutet.
Rulla ihop kakan försiktigt med skarven neråt.

Klart! Ät och njuuuuut! (Originalreceptet hittar du HÄR och jag har gjort min egen lilla twist på det. )

Nu ska jag mysa i tv-soffan med min käre make. Den dagliga fotmassagen ska avnjutas tillsammans med lite smågodis. Är det lördag så är det :)!

KRAM

// Inredningsfrun å fortfarande helt utan några "nu-är-nog-bebisen-på-gång"-känningar

4 kommentarer :

LyckligaPraliner sa...

Men så mumsigt!! :)

Änglarna finns sa...

Javisst är rulltårtan god! Gjorde ngt liknande härom dagen!
ha en fortsatt härlig kväll!
Kram Annika

Anonym sa...

men gud så gott måste jag prova : ) kram Sofia

FruNeroLindström sa...

Låter otroligt smarrigt.
Älskar ju morotskaka, så detta måste testas.
Här har det bakats 2 sorters muffins inför en morgondag ute i förhoppningsvis massa solsken.